بررسی ادبی نهج البلاغه در خطبه 83(الغراء)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران
- نویسنده طاهره سیدی
- استاد راهنما حسین یوسفی مصطفی کمالجو
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
امام علی (ع)،امام اول شیعیان و خطیب برتر زمان خود و همه زمان هاست که در دامان پیامبر رشد یافت و در های علوم بسیاری بر وی گشوده شد و در سایه معارف بسیار و باتوجه به اقتضای زمانه،سخنان گهربار بر زبان حضرت جاری گشت و توسط سید رضی به صورت مجموعه ای مدون جمع آوری شد و عنوان نهج البلاغه را گرفت. نهج البلاغه ازجمله کتب معتبر شیعی است که پس از قرآن، درجه و مرتبه والایی را دارا می باشد وبه لحاظ اهمیت وارزش بسیار ،پیوسته مورد توجه بوده است. این پایان نامه نیز، باتوجه به جایگاه نهج البلاغه،باموضوع (بررسی ادبی خطبه الغراء)برآن است که به بررسی چند مبحث ادبی در خطبه مذکور بپردازد. با توجه به گستردگی ادبیات ، سعی شده است تا کلمات خطبه، ابتدا از فرهنگهای مختلف و مرتبط استخراج و سپس ترجمه ای دقیق ازخطبه،ارائه گردد و سپس به تعریف بینامتنیت و نمودهای لفظی و معنایی آن با قرآن پرداخته شود ونیز میزان تاثیرپذیری نهج البلاغه از قرآن مورد بررسی قرار گیرد.همچنین خطبه از لحاظ بلاغی بررسی شود وصنایع لفظی(با محوریت سجع وجناس) ومعنوی آن استخراج گردد.وبه بررسی نمونه های ایماژ یا تصویر و کارکرد زیبایی شناسی خطبه وساختار آن پرداخته شود. ودر آخر نتیجه پژوهش چنین ارائه می گردد: که خطبه از لحاظ لغت و معنا در مرتبه والایی قرار دارد و اغراق نیست اگر چنین بگوییم که اکثر قریب به اتفاق الفاظ این خطبه،با مشابهت لفظی و معنایی وبینامتنیت با قرآن به کاررفته است و خطبه از جهت صنایع لفظی و معنوی در جایگاه در خورتوجهی قرار دارد؛و دو صنعت لفظی سجع و جناس،در آن بسیار کاربرد داشته و این دو صنعت نیز نقش موثری در بررسی ساختاری آن دارد ونیز از نظر صنایع معنوی نیز بسیار غنی می باشد و صنایع معنوی به کار رفته در خطبه نیز ،در بررسی ایماژ و تصویر نقش مستقیم و بالایی دارد ودر نهایت نیز در زمینه زیبایی شناسی،وباتوجه به اصول و مفاهیم آن ،چنین ابراز می شود که زیبایی خطبه نیز نظر هر خواننده ای را به خود جلب می کند،زیرا این زیبایی هم شامل زیبایی لفظ و هم معنا می شود.
منابع مشابه
بررسی زیباییشناسی عناصر ادبی خطبه 224 نهج البلاغه
بیشتر ناقدان ادبی عناصر ادبیات را معنا، عاطفه، صور خیال و اسلوب میدانند نقد فنی یا زیباییشناسی نیز متن ادبی را بر پایهی چهار عنصر مذکور مورد بررسی قرار میدهد این نوع نقد به بررسی متون ادبی براساس اصول هنری میپردازد و در این فرآیند از به کارگیری ابزارهای خارجی مانند تاریخ، روانشناسی، جامعه شناسی و ... اجتناب میورزد و زیباییشناسی با آنکه علم نوپایی نیست به حد کافی از نظام برخوردار نشده است...
متن کاملبررسی تصویر استعاری دنیا در خطبه های نهج البلاغه
امام علی (ع) در فصاحت و بلاغت بی مانند و در خطابه و سخنوری سر آمد است، سحنان زیبا و پرمحتوا و آموزنده او از روزگار زندگی پر بارزش، مورد توجه ادیبان و سخن شناسان و بزرگان علم وادب بوده است. نهج البلاغه با محتوای غنی و تصویر های زیبا و نغمه دلنشین، از همان آغاز توجه بسیاری از بزرگان دانش زیبا شناسی و هنر سخنوری را به خود جلب کرده است. دنیا یکی از موضوعات اصلی و محوری نهج البلاغه است که امام (ع) د...
متن کاملاصول و موازین شورانگیزی در خطبه جهاد نهج البلاغه
ازجمله خطبههای بلیغ و فصیح امام علی(ع) در نهجالبلاغه، خطبه 28 معروف به خطبه جهاد است. این خطبه تاکنون از ابعاد مختلف مورد بررسی پژوهشگران قرار گرفته است. با توجه به اینکه این خطبه با هدفِ واداشتن مردم به جهاد در راه خدا ایراد شده است، یکی از ابعاد مورد توجه در آن، عناصری است که حضرت در راستای ایجاد شور در مردم برای ترغیب آنها به شرکت در جهاد بهکار برده است. کیفیت حرکتآفرینی و ترغیب مردم ب...
متن کاملتصویر پردازی زنده در خطبه های نهج البلاغه
تصویرسازی رکن مهم زیبایی اثر ادبی، است. هراندازه تصاویر، پویاترباشد، متن ادبی ارزشمندتر میشود؛ زیرا آن را ملموس و محسوس مینماید. خطبههای امام علی (ع) از نظر مقام ادبی جایگاهی والا دارد. این خطبهها سرشار از تصاویر ادبی زنده و پویاست که فضایی قابل لمس را برای مخاطبان آفریده است. امام با استفادهی بهجا از تشبیهات حسی، استعارات قوی، رنگ سازگار با فضای وصف شده، اصوات هماهنگ با معن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه مازندران
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023